STUDY PRODUCT QUALITY INFLUENCING CONSUMER PURCHASE INTENTION THROUGH THE ATTRACTIVENESS OF PROMOTION (Case Study on Powdered Coffee Brand Weng Coffee Consumers)

Lauw Sun Hiong, Stivenes Tjin Siam, Sharrens Huang

Abstract


This study aims to determine the influence of product quality on consumer purchase intention through the attractiveness of promotion. The testing was conducted at CV. Cahaya Abadi Jaya in the city of Pontianak, using accidental sampling method with 165 respondents. This research utilized the Analysis of Moment Structure (AMOS) version 24 for descriptive statistical testing, validity and reliability testing, normality testing, and goodness of fit testing. Based on the research results, validity and reliability tests produced valid and reliable data, normality testing indicated normal data distribution, goodness of fit testing met the criteria, and the Sobel test showed a mediating effect of promotion attractiveness on the relationship between product quality and consumer purchase intention.

Keywords: Product Quality, Promotion Attractiveness, Consumer Purchase Intention.

 


Keywords


Product Quality, Promotion Attractiveness, Consumer Purchase Intention.

Full Text:

PDF

References


References

Aditia, A.R.R., Wadud, M., & DP, M.K. (2020). Pengaruh Kualitas Produk terhadap Kepuasan Konsumen Sepeda Motor NMAX pada PT Yamaha A. Rivai Palembang. Jurnal Nasional Manajemen Pemasaran & SDM, 1(1), 23-37.

Anggita, R., & Ali, H. (2017). The Influence of Product Quality, Service Quality and Price to Purchase Decision of SGM Bunda Milk (Study on PT. Sarihusada Generasi Mahardika Region Jakarta, South Tangerang District). Scholars Bulletin, 3(6), 261-272.

Anwar, I., & Satrio, B. (2015). Pengaruh Harga dan Kualitas Produk terhadap Keputusan Pembelian. Jurnal Ilmu dan Riset Manajemen (JIRM), 4(12).

Anwar, R., & Adidarma, W. (2016). Pengaruh Kepercayaan dan Risiko pada Minat Beli Belanja Online. Jurnal manajemen dan bisnis sriwijaya, 14(2), 155-168.

Bakti, U. (2020). Pengaruh Kualitas Pelayanan, Produk dan Harga terhadap Minat Beli pada Toko Online Lazada di Bandar Lampung. Jurnal Ekonomi, 22(1), 101-118.

Ferdinand, A. (2014). Stuctural Equation Modeling Dalam Penelitian Manajemen (aplikasi model-model rumit dalam penelitian untuk skripsi, tesis magister dan disertasi doctor). Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.

Ghozali. (2018). Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program IBM SPSS 25. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.

Hiong, L. S. (2021). Inovasi Berbasis Tekhnologi Mendorong Keunggulan Bersaing UMKM Kreatif di Kota Pontianak. MABIS, 12(2).

Hiong, L. S., Ferdinand, A. T., & Listiana, E. (2020). Techno-resonance innovation capability for enhancing marketing performance: A perspective of RA-theory. Business: Theory and Practice, 21(1), 329-339.

Kotler, P., & Armstrong, G. (2012). Principles of Marketing. New Jersey: Pearson Education Limited.

Kotler. 2012. Marketing Mangement. New Jersey: Prentic Hall.

Meiliani, N., & Ferdinand, A. T. (2016). Analisis Pengaruh Daya Tarik Desain Produk, Daya Tarik Promosi, dan Persepsi Kualitas terhadap Citra Merek serta Dampaknya terhadap Minat Pembelian Konsumen (Studi pada Calon Konsumen Honda Beat Pop di Dealer Nusantara Sakti Purwokerto). Diponegoro Journal of Management, 5(1), 449-459.

Nugraha, B. A. (2013). Persepsi terhadap Store Atmosphere dengan Minat Beli Konsumen di Hypermarket. Cognicia, 1(2).

Ong, I. A. (2013). Analisa Pengaruh Strategi Diferensiasi, Citra Merek, Kualitas Produk dan Harga terhadap Keputusan Pembelian Pelanggan di Cincao Station Grand City, Surabaya. Jurnal Strategi Pemasaran, 1(2), 1-11.

Pramono, R., & Ferdinand, A. T. (2012). Analisis Pengaruh Harga Kompetitif, Desain Produk, dan Layanan Purna Jual terhadap Minat Beli Konsumen Sepeda Motor Yamaha (Studi Kasus pada Masyarakat Kota Semarang) (Doctoral dissertation, Fakultas Ekonomika dan Bisnis).

Sari, M.A, Listiawati, R., Novitasari, & Vidyasari, R. (2019) Analisa Pengaruh Daya Tarik Promosi, Persepsi Kemudahan, Persepsi Manfaat, Persepsi Keamanan terhadap Minat Penggunaan E-Wallet (Studi Kasus Produk Gopay dan Link Aja pada Masyarakat Pengguna di Wilayah Jabodetabek). Jurnal Ekonomi & Bisnis, 18(2), 126-134.

Sudaryono. (2016) Manajemen Pemasaran, edisi pertama. Yogyakarta: CV. Andi Offset, 2016.

Suhairi, D. (2020). Pengaruh Harga, Kualitas Produk dan Kualitas Layanan terhadap Kepuasan Konsumen di PT. Honda Autobest Bandung. Media Bina Ilmiah, 14(3), 2539-2548.

Suradi, M., & Yunelly, A. (2012). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Minat Beli Konsumen terhadap Produk Tepung Sagu (Studi Kasus pada Masyarakat Desa Selat Akar Merbau). Jurnal Administrasi Niaga, 12-223.

Susanto, R.B. (2022). Pemulihan Bisnis Melalui Brand Equity, Harga Kompetitif, dan Daya Tarik Promosi dalam Membangun Keputusan Pembelian Produk UMKM di Pontianak. Pasca Sarjana FE UNTAN, 218-225.

Tatangin, A.E., Ogi, I.W., & Loindong, S.S. (2017). Pengaruh Servicescape dan Kualitas Produk terhadap Kepuasan Pelanggan pada Rumah Makan Mie Medan 99 Manado. Jurnal Emba: Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi, 5(2).

Universitas Widya Dharma Pontianak. (2021). Pedoman Penulisan Skripsi. Pontianak: Universitas Widya Dharma.

Wijaya, V.A., & Oktavianti, R. (2018). Pengaruh Brand Image E-Commerce terhadap Minat Beli Konsumen (Survei pada Pelanggan Tokopedia). Prologia, 2(2), 531-537.

Zulqurnain, S. (2017). Pengaruh Daya Tarik Promosi, Persepsi Kemudahan, dan Persepsi Kemanfaatan terhadap Minat Menggunakan E-Money (Studi pada Mahasiswa Universitas Gadjah Mada). Skripsi (Doctoral dissertation, Uin Sunan Kalijaga Yogyakarta).




DOI: http://dx.doi.org/10.33021/firm.v9i1.5130

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Articles in FIRM: Journal of Management Studieshave been indexed in major research databases, including:


 Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.