Strategi Pemasaran Untuk Meningkatkan Penjualan Produk Rak Sepatu Gantung Menggunakan Metode SWOT Dan QSPM Pada CV. Fafa Mandiri

Roberta Heni Anggit Tanisri, Mahfud Fauzan

Abstract


CV. Fafa Mandiri is a small and medium-sized business of making and selling hanging shoe racks located in Aren Jaya Village, Bekasi City. The Number of companies engaged in the sale of hanging shoe racks that continue to emerge, forcing the company to continue to innovate in order to maintain its business. In addition to continuing to maintain good quality, management strives to increase sales of its products from the marketing side. This research was conducted to provide a new business strategy for CV. Fafa Mandiri on the sale of hanging shoe racks. Tha anlysis was carried out using the SWOT Method, (Strength, Weakness, Opportunity, Threat) and the QSPM (Quantitative Strategic Planning Matrix) method. The results of data processing and data analysis in this research process produced three alternative marketing strategies where the top priority is to increase cooperation with parties who are already known in this field to gain more trust from consumers so as to increase sales of this hanging shoe rack.

Keywords


strategi pemasaran; analisis SWOT; analisis QSPM; matrik IFE; matrik EFA

Full Text:

PDF

References


Akbar, M. J., & Maghfiroh, M. F. (2022, Juni). Perancangan Strategi Pemasaran Menggunakan Metode SWOT dan QSPM Untuk Meningkatkan Penjualan Beras. Jurnal INTECH Teknik Industri Universitas Serang Raya, VIII(1), 61-67.

Caraka, P., & Rahardjo, M. (2017). Pengembangan Strategi Bisnis Menggunakan Metode IFE, EFE, QSPM, SWOT dalam Mengembangkan Bisnis PT XYZ. Jurnal Manajemen Bisnis dan Kewirausahaan, 161-169.

Elisabet, L., Lestari, C., & Sari, R. P. (2021). Analisis Strategi Bersaing UMKM Menggunakan Formulasi Matriks Manajemen Strategis. Business Management Journal, 101-115.

Mujiastuti, R., Latifah, R., & Hendra. (2019). Penentuan Jenis Strategi Pemasaran Menggunakan Metode SWOT dan QSPM Pada UMKM Fashion di Kelurahan Penggilingan Berbasis Teknologi. Jurnal Ilmiah FIFO, 52-64.

Mustafa, M. D., Idawicaksati, M. D., & Arini, I. Y. (2021, Oktober). Perancangan Strategi Pemasaran Dengan Menggunakan Metode Analisis SWOT dan Matrik Quantitative Strategic Planning (QSPM) Pada Usaha Aplikasi SVARA. e-Proceeding of Engineering, VIII(5), 8351-8361.

Pasaribu, R. D., Inzaghi, Z., & Sutjipto, M. R. (2022). Strategi Pengembangan Bisnis Menggunakan Analisis SWOT dan QSPM (Studi Kasus Pada Perusahaan Keluarga PT. Susu KPBS Pangalengan). SEIKO: Journal of Management & Business, 162-169.

Prayudi, D., & Yulistria, R. (2020). Penggunaan Matriks SWOT dan Metode QSPM pada Strategi Pemasaran Jasa Wedding Organizer: Studi Kasus pada UMKM Gosimplywedding Sukabumi. Jurnal Maksipreneur: Manajemen, Koperasi, dan Entrepreneurship, 224-240.

Purba, R. P., & Kusumadmo, E. (2020). Analisis Strategi Pemasaran Dengan Mneggunakan Metode QSPM (Quantitative Strategic Planning Matri) di Nimco Indonesia. Yogyakarta: Fakultas Ekonomi Universitas Atma Jaya Yogyakarta.

Puspitasari, A., & Adawia, P. R. (2020). Strategi Penjualan Sepatu Dengan Metode Analisis SWOT Di Era Pandemic Covid-19. AKUNTABEL, XVII(2), 270-276.

Putri, M. T., Sewaka, & Mualif, M. (2020, Maret). Perencanaan Alternatif Strategi Pemasaran Menggunakan Metode SWOT Dan QSPM (Quantitative Strategic Planning Matrix) Pada Industri Jasa Event Organizer Di PT. Buana Indo Promo. TEKNOLOGI, III(1), 45-55.

Qanita, A. (2020). Analisis Strategi Dengan Menggunakan Metode SWOT Dan QSPM (Quantitative Strategic Planning Matrix): Studi Kasus Pada D'Gruz Caffe Di Kecamatan Bluto Sumenep. KOMITMEN: Jurnal Ilmiah Manajemen, 1(2), 11-24.

Siroj, M. Z., & Lukmandono. (2021). Analisis SWOT dan QSPM untuk Meningkatkan Kinerja SDM di PT. Elang Jagad Sidoarjo. Seminar Nasional Teknologi Industri Berkelanjutan I (SENASTITIAN I) (pp. 170-175). Surabaya: Fakultas Teknologi Industri, Institut Teknologi Adhi Tama Surabaya.

Sitorus, H. W., Aviantara, I. G., & Pudja, I. A. (2022). Analisis Strategi Pemasaran dengan Metode SWOT dan QSPM pada PT Wedhatama Sukses Makmur, Singaraja, Bali. JURNAL BETA (BIOSISTEM DAN TEKNIK PERTANIAN), 233-240.

Wahyudi, R., & Purnomo. (2020, Maret). Analisis Strategi Pemasaran Dengan Menggunakan Metode SWOT Dan QSPM Pada PT. Sentral Perkasa Jaya. Journal Knowledge Industrial Engineering, VII(1), 19-29.

Wardana, P. A. (2019). Analisis Strategi Pemasaran Untuk Meningkatkan Penjualan Dengan Menggunakan Analisis SWOT Pada CV. RJM. Prosiding SemNas Teknik UMAHA. I, pp. 143-147. Sidoarjo: Fakultas Teknik UMAHA.




DOI: http://dx.doi.org/10.33021/jie.v7i2.3789

DOI (PDF): http://dx.doi.org/10.33021/jie.v7i2.3789.g1353

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Articles in this journal have been indexed in major research databases, including:


Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.