The Influence of Consumer Behavior and Ease of Transactions on the Use of E-Money (Case Study of Transjakarta, Tanjung Priok Sub-District)

Siti Mariam, Kartika Sari, Fachmi Tamzil

Abstract


This study aims to analyze the effect of consumer behavior and ease of transaction on the use of e-money (Case Study of Transjakarta in Tanjung Priok District) partially and simultaneously. This research uses quantitative research. The analysis technique used multiple linear regression analysis. Data analysis used IBM SPSS Statistics Version 26 Program. The research population was 800 respondents using E-money consumers. The results of the study: (1) There is a positive and significant influence of consumer behavior on the use of e-money, with the magnitude of the effect of 32.6%. (2) There is a positive and significant effect of Ease of Transactions on the Use of E-money, with a magnitude of 24.3%. (3) There is a positive and significant effect of Consumer Behavior and Ease of Transactions on the Use of E-money, with a magnitude of 36.1%.

Keywords


Consumer Behavior; Ease of Transactions; Use of E-money

Full Text:

PDF

References


Alistriwahyuni, N. (2019). Pengaruh Promosi Penjualan, Kemudahan Penggunaan, dan Fitur Layanan I-saku Terhadap Keputusan Pembelian Pada Pengguna I-saku di Indomaret (Studi pada I-saku IndomaretKecamatan Watulimo Trenggalek. JPTN - Jurnal Pendidikan Tata Niaga Vol. VII No. 2.

Fitriana , A., & Wingdes, I. (2017). Analisis TAM Terhadap Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Konsumen Menggunakan E-money Indomaret Card di Pontianak. Techno.com Vol. 16 No.4, 401-410.

Husein, U. (2011). Metode Penelitian Untuk Skripsi dan Thesis Bisnis. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Patel, K. J., & Patel, H. J. (2018). Adoption Of Internet Banking Services In Gujarat : An Extension of TAM With Perceived Security And Social Influence. Internasional Journal Of Bank Marketing, 147-169.

Peraturan Bank Indonesia Nomor 11/12/PBI/2009. (n.d.). Penyelenggaraan Alat Pembayaran dengan Menggunakan Kartu.

Pohan, A. (2011). Sistem Pembayaran. In Strategi dan Implementasi di Indonesia (p. 128). Jakarta: RajaGrafindo Persada.

Priambodo, S., & Prabawani , B. (2016). Pengaruh Persepsi Manfaat, Persepsi Kemudahan Penggunaan, dan Persepsi Resiko Terhadap Minat Menggunakan Layanan Uang Elektronik (Studi Kasus Pada Masyarakat di Kota Semarang). Jurnal Ilmu Administrasi Bisnis Vol. 5 No. 2, 127-135.

Rahma , M. (2018, juli 20). Sejarah Uang Elektronik. Retrieved from http://www.ilmupengetahuan.blogspot.com

Robbins, S. P., & Judge, T. A. (2012). Perilaku Organisasi. Jakarta : Salemba Empat Wijaya Grand Center.

Romadloniah, A. L., & Prayitno, D. H. (2018). Pengaruh Persepsi Kemudahan penggunaan, Persepsi Daya Guna, Persepsi Kepercayaan, dan Persepsi Manfaat Terhadap Minat Nasabah Dalam Menggunakan E-money pada Bank BRI Lamongan. Vol. III No. 2.

Salusu, J. (2004). Pengambilan Keputusan Strategi. Jakarta: Pt GRAMEDIA Widiasrana.

Silvanita, K. (2009). Bank dan Lembaga Keuangan Lain. Jakarta: Alfabeta.

Susanto , A. (2018, Januari 16). Era Uang Elektronik di Depan Mata. Retrieved from http://www.bisnis.com/Perkembangan/Uang/Elektronik

Syahril, W. N., & Rikumahu, B. (2019). Penggunaan TEchnology Accepted Model (TAM) dalam analisis Minat Perilaku Penggunaan E-money Pada Mahasiswa Universitas Telkom. JMM Online - Jurnal Mitra Manajemen Vol. III No.2 .

Tim Inisiatif Bank Indonesia. (2006). Upaya Meningkatkan Penggunaan Alat Pembayaran Non Tunai Melalui Pengembangan E-money. Work Paper, 38.

Wibowo , S. F., & Rosmauli, D. (2015). Pengaruh Persepsi Manfaat, Persepsi Kemudahan, Fitur Layanan, dan Kepercayaan Terhadap Minat Menggunakan E-money Card (Studi Pada Pengguna Jasa Commuterline di Jakarta). JRSMI-Jurnal Riset Manajemen Sains Indonesia 6(1), 440-4




DOI: http://dx.doi.org/10.33021/ideas.v3i1.4679

DOI (PDF): http://dx.doi.org/10.33021/ideas.v3i1.4679.g1598

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Siti Mariam, Kartika Sari

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.


Editorial Office:

President University Master of Technology Management Program
Jalan Ki Hajar Dewantara Mekarmukti
Cikarang Utara, Bekasi, Jawa Barat
Indonesia


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.